Tuesday, December 14, 2010

'Lilin'

Aku tidak pernah mengimpikan atau membayangkan diri aku disini dan seperti ini pada waktu-waktu dahulu. Telah 28 tahun aku menumpang hidup didalam jasad yang dikurniakan oleh yang maha Berkuasa dan menempuh alam luas terbentang ini dengan izinNya. Aku juga telah dikurniakan Ibu, ayah, adik beradik dan saudara mara yang teramat istemewa. Walaupun dikalangan mereka tiada yang bergelar orang-orang berharta atau ternama. Aku bangga dengan mereka.

Sepanjang tempoh perjalanan hidup aku terdapat susah dan senang, bak kata orang puteh 'ups and downs in life'. Tetapi kata orang atas pengalaman ini terdapat kematangan yang akan bersemadi di dalam diri setiap insan. Aku tidak berapa faham sangat tentang ini. Tetapi mungkin maksudnya manusia seperti aku ini akan mempelajari sesuatu yang berguna daripada semua peristiwa yang telah berlaku didalam hidup ini.

Kalau hendak dicoretkan satu persatu pengalaman hidup aku ini, lenguhlah jari aku hendak menaipkan berbillion kata didalam ruang yang sempit ini. Antara yang memberikan kesan besar didalam hidupku ialah pengalaman aku dikala Tuhan menarik nikmat 'kaki' aku selama 2 bulan. Tempoh itu teramat perit bagi aku. Terbaring di katil dan memerlukan bantuan orang lain untuk bergerak kemana-mana. Aku bersyukur tempoh itu tidak lama. Tetapi jika tanpa kejadian itu, aku tidak mungkin berada disini, ditempat ini sekarang.

Sebelum ini, aku tidak pernah mengambil peduli tentang betapa besar atau mulia pengorbanan insan yang serupa ini. Aku hanya sekadar mengambil apa yang disampaikan mereka tanpa pernah memikirkan jerih perih mereka. Hanya setelah aku sampai disini sekarang baru aku sedar betapa tepatnya ungkapan yang mengatakan insan ini adalah seperti lilin yang membakar diri untuk memberikan sinar pada insan-insan lain.

Dan pada hari ini, aku sedar, betapa mulianya insan ini yang berada didalam hidupku suatu ketika dahulu. Bagaimana mereka berusaha dan dengan usaha mereka berjaya mendaratkan aku disini. "Terima Kasih Cikgu".

No comments:

Post a Comment